Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Ben jij iemand die regelmatig een voorraad eten inslaat? Koop je etenswaren die in de aanbieding zijn, om wat in huis te hebben voor het geval dat, of gewoon omdat je denkt dat je het toch wel gebruikt? Je kunt inderdaad heel slim inkopen door gebruik te maken van aanbiedingen. En het is ook handig om een voorraadje te hebben voor als je eens niet naar de winkel kunt. Maar wordt je voorraad ook opgebruikt?

Ik ben eens begonnen met een lijstje van etenswaren in onze vriezer, koelkast en voorraadkast. En hoewel wij naar mijn idee helemaal niet veel voorraad hadden, was ik toch in staat om een aantal complete maaltijden samen te stellen op basis van wat er in huis was. Door er een paar kleine dingen bij te kopen, kunnen nog meer maaltijden gemaakt worden. Het loont dus zeker de moeite om eens te gaan shoppen in je eigen keukenkastjes, koelkast en vriezer. Dit voorkomt dat producten vergeten worden en uiteindelijk weggegooid moeten worden. Bovendien houd je ongetwijfeld geld over.

 

Hoe ga je te werk?

  • Pak pen en papier. Schrijf bovenaan vriezer (of koelkast of voorraadkast) en maak een lijst van alles wat erin zit, inclusief hoeveelheden.
  • Kijk daarna of je een maaltijd kunt maken door verschillende ingrediënten op de lijst met elkaar te combineren. Zoek eventueel op internet door een combinatie van ingrediënten in de zoekmachine in te typen.
  • Schrijf alle maaltijden die je kunt maken op.
  • Kijk of je maaltijden kunt maken met één of meerdere ingrediënten uit de lijst en een eventuele aanvulling uit de winkel.
  • Schrijf alle maaltijden die je kunt maken op, inclusief de ingrediënten die je nog moet kopen.
  • Plan je maaltijden nu in voor de komende dagen of weken.
  • Houd bij hoeveel je uitgeeft aan boodschappen. Hoeveel heb je op deze manier bespaard?

Houd op je lijst bij wat je opmaakt en schrijf nieuw gekochte etenswaren ook meteen op de lijst. Zo blijf je een up to date overzicht houden. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

 

December is altijd een drukke maand. En hoewel het nu pas half oktober is, is het daarom toch handig om alvast na te denken over die feestmaand. De meeste mensen hebben dan veel feestjes en activiteiten. Waar moet je aan denken? En hoe krijg je overzicht?

 

Maak een overzicht

Allereerst, welke feestdagen ga je vieren en met wie? Sinterklaas, kerst en oud- en nieuw zijn de gangbare feestdagen in december. Maar misschien heb jij ook nog andere activiteiten of feestjes, zoals verjaardagen, jubilea, etc. Ook op scholen wordt rond de kerstvakantie vaak een en ander georganiseerd. Neem deze activiteiten meteen mee in je planning.

Maak om te beginnen een overzicht van alle feestdagen en activiteiten. Maak eerst een overzicht van afspraken die al gemaakt zijn. Schrijf daarna op wat je zelf nog wilt doen of waar nog afspraken over gemaakt moeten worden. Sinterklaas vieren? Waar? En hoe vaak? Bij beide families, op school, (sport)clubs etc. Schrijf alles op. Want vaak zijn er meer verplichtingen dan je denkt.

Schrijf nu (eventueel op een nieuwe lijst) de naam van elke activiteit en de datum. Weet je nog niet precies wanneer iets gaat plaatsvinden, schrijf dan een geschatte datum op. Dan heb je in ieder geval een richtlijn wanneer iets af moet zijn. Daaronder schrijf je bij elke activiteit op wat je er nog voor moet regelen. Afspraken maken over waar en wanneer? Cadeautjes kopen voor Sinterklaas en Kerst? Surprises maken voor Sinterklaas?

 

Maak een planning

Nu heb je overzicht wat wanneer gedaan moet zijn. Zorg ervoor dat afspraken ook in je agenda of je kalender staan. Om niet alles op het laatste moment te hoeven doen, kijk je wat je nu al kunt doen. Begin met het maken van afspraken en het vastleggen van data en tijd. Dan is dat alvast duidelijk.

Andere dingen die je alvast kunt doen:

  • Maak alvast een lijstje met welke cadeautjes je voor wie wilt kopen.
  • Ga alvast op zoek naar recepten die je voor kerst wilt maken. Dan heb je eventueel nog tijd om ze van te voren een keertje uit te proberen.
  • Stel een budget vast voor de cadeautjes, kerstversieringen en maaltijden. Je hoeft het nieuwe jaar niet met schulden te beginnen omdat je je in december te buiten bent gegaan aan cadeautjes en eten.

 

Cluster je activiteiten

Een makkelijke manier om alles te doen, is door soortgelijke taken allemaal achter elkaar te doen. Koop cadeautjes het liefst allemaal tegelijk. het liefst ruim van te voren, zodat je de sinterklaas- en kerstdrukte vermijdt. En als je toch in de stad bent, neem dan meteen kerstkaarten mee als je die wilt versturen. Cadeautjes inpakken? Ook dat kun je in één moeite door doen als je alle cadeautjes (op tijd) in huis hebt. Telefoontjes plegen om afspraken te maken? Plan ook hier een avond voor en handel dan zoveel mogelijk af. Door soortgelijke activiteiten tegelijk te doen, bespaar je tijd. Je hoeft niet steeds opnieuw spullen te pakken en weer op te ruimen of opnieuw de stad in.

 

Bewaar je lijst

Bewaar je lijst en pas hem regelmatig aan met nieuwe informatie. Zorg ook dat je elke week een paar dingen van je lijst doet. En gooi die lijst vooral niet weg. Je hebt nu een prachtige basis voor je planning van volgend jaar. Er zullen dan zeker dingen anders zijn, maar veel dingen blijven toch terug komen. Je hoeft niet elk jaar het wiel opnieuw uit te vinden!

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Horizontale oppervlakken zijn magneten. Helaas, hier heb ik niets meer aan toe te voegen. Het is niet anders. Ik zou je op dit moment graag oplossingen hiervoor aanreiken, maar uiteindelijk blijven het magneten. Je kent het wel. Je komt binnen met de post, boodschappen of iets andes in je handen. Dat moet je ergens kwijt. Dus leg je het ‘even’ op de tafel, het aanrecht, het dressoir of welk ander vlak voorwerp dan ook. En vervolgens blijft het daar liggen. Wat kun je daaraan doen?

 

Opruimen

Eigenlijk is hier maar één oplossing voor. Opruimen. Om te voorkomen dat de dingen die er nu eenmaal liggen daar dagen of weken blijven liggen, ruim je dagelijks op. Maak elke avond even een rondje door je huis en ruim alle horizontale oppervlakten op. Als je dit dagelijks doet zal het niet veel werk zijn. Let daarbij eens goed op wat er nu altijd op die oppervlakten ligt. Zijn het altijd dezelfde dingen? Hebben deze dingen een vaste plek?

 

Een vaste plek

Als je altijd dezelfde dingen op deze plekken vindt, dan is er waarschijnlijk een structureel probleem. Hebben dingen geen vaste plek, dan merk je dat als je deze oppervlakken gaat opruimen. Op het moment dat je iets weg wilt leggen ben je geneigd het op een ander oppervlak neer te leggen. Of gooi je het maar gewoon in een la. Soms leg je het zelfs besluiteloos terug, omdat je niet weet wat je ermee moet. Vaak gebeurt dit met bijvoorbeeld post waar je nog iets mee moet. Creëer dus een vaste plek voor deze dingen. Een bakje of mandje voor de post, een haakje voor je sleutels, en een mand voor de tijdschriften die je nog wilt lezen. En naarmate je meer vaste plekken voor je spullen hebt, zul je merken dat er minder op je horizontale oppervlakken blijft liggen.

  

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Uit onderzoek blijkt dat we maar zeven dingen tegelijk kunnen onthouden. Geen wonder dat je af en toe iets vergeet als je het niet opschrijft. Want hoogstwaarschijnlijk heb je veel meer dan zeven dingen te doen. Het hebben van een to do lijst is dan ook ontzettend handig. Maar dan wel één to do lijst, en niet 27 losse papiertjes en vijf verschillende opschrijfboekjes. Maar wat gebruik je wel voor je to do lijst?

Het is handig om de dingen die je nog moet doen direct op te schrijven. Als je dingen niet kunt noteren op het moment dat je ze bedenkt, is de kans groot dat je ze alsnog vergeet. Gebruik hiervoor een los notitieboekje of een app op je telefoon. Zelfs als je je ‘master’ to do list elders bewaard.

Wil je consequent één to do lijst hebben, dan zijn er twee mogelijkheden. Digitaal of pen en papier. Beiden zijn handig, het is maar net waar je voorkeur ligt.

 

Papier

Er zijn speciale to do boekjes te koop. Mijn favoriet is die van de Hema, het formaat is klein en past daarom makkelijk in je handtas. Op de rechter pagina staan lijntjes met daarvoor rondjes waar je de prioriteit in kunt vullen of die je kunt gebruiken om de taak af te vinken als hij gedaan is. De linker pagina’s bestaan uit alleen lijntjes, waar je aanvullende aantekeningen op kwijt kan (bijvoorbeeld een adres van iemand, ideeën etc.).

Een ander handig blok is het ‘Things to do today’ blok van Smead of Atlanta. Dit blok heeft op de rechterpagina ruime vakken met ook daarin een prioriteitenhokje. Geen lijntjes, maar wel veel schrijfruimte. Op de linker pagina staan vakken met de tijdsaanduiding (van 8.00 tot 19.00 uur) en daarnaast een kolom voor notities. Ideaal als je naast je to do’s ook je afspraken voor die dag wilt noteren, of als je wilt inplannen wanneer je aan wat wilt gaan werken.

Natuurlijk kun je ook gewoon een schrijfblok met lijntjes nemen. Deze zijn er in allerlei soorten en maten. Ook populair zijn de ingebonden ‘Moleskine’ boekjes met ruitjes. Deze laatste worden vaak gebruikt voor een bullet journal. Maar hiervoor zijn natuurllijk ook goedkopere alternatieven te vinden. Steeds vaker ook worden de Midori traveler journals gebruikt. Een losse (leren) kaft met daarin losse boekjes, die door middel van elastiek bij elkaar gehouden worden. Voordeel daarvan is weer het formaat (makkelijk mee te nemen) en de verwisselbaarheid van de boekjes.

Tot slot kun je natuurlijk ook gewoon een ringband met papier gebruiken.

 

Digitale to do lijsten

Er zijn tal van programma’s voor digitale to do lijsten te vinden. Voorbeelden daarvan zijn remember the milk, toodledo en asana. Je kunt er o.a. verschillende lijsten in maken, deze onderverdelen in categorieën, aangeven wanneer een taak moet gebeuren en of deze (en zo ja hoe vaak) herhaald moet worden. Wil je meer functies, of je lijsten kunnen synchroniseren met een app in je telefoon, dan wordt er vaak een betaalde versie aangeboden.

OneNote en EverNote zijn programma’s waar je naast lijsten ook nog allerlei informatie in kunt voeren. Je kunt zelf aantekeningen maken, maar ook bestanden, foto’s en gescande informatie toevoegen. Evernote wordt daarnaast ook vaak als digitaal archief gebruikt. Het heeft een makkelijke zoekfunctie, waardoor je dingen snel weer terug kunt vinden. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

Een weekmenu maken is handig. Door van te voren vast te stellen wat je de hele week gaat eten, kun je al je boodschappen in één keer doen. Dat bespaart tijd, en vaak ook geld omdat je niet verleidt wordt door last minute aankopen en weet wat je in huis hebt. Maar je kunt in plaats van een weekmenu ook een maandmenu maken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het idee me erg aanspreekt, maar dat ik dit zelf ook nog nooit eerder heb gedaan. Toch heb ik deze maand een poging gewaagd. Ik zal zeker nog wekelijks naar de winkel moeten voor de verse boodschappen. Maar in dit maandmenu heb ik een aantal dingen die we nog op voorraad hebben gebruikt. Ook heb ik de groente die nog uit de moestuin komt erin verwerkt (o.a. pompoen). En nu afwachten of dit maandmenu het verwachte gemak en voordeel oplevert.

 

Hoe maak je een maandmenu?

Eigenlijk werkt dit hetzelfde als het maken van een weekmenu. Maak een lijst van alles wat je nog in huis hebt en wat op moet. Pak nu de agenda erbij en kijk op welke dagen je weinig tijd hebt om te koken. Nu ga je je menu plannen. Maak makkelijke, snel te bereiden maaltijden op de dagen dat je weinig tijd hebt, of kook op een andere dag grotere hoeveelheden die je in kunt vriezen en later alleen maar hoeft op te warmen.

 

Boodschappen doen

Is je maandmenu klaar, maak dan een boodschappenlijst. Alle houdbare dingen kun je in één keer kopen. Voor verse dingen (zoals groente, melk, etc.) zul je tussendoor nog een keer naar de winkel moeten. Maak daarom ook alvast een boodschappenlijstje voor de afzonderlijke weken. Die kun je dan eventueel nog aanvullen met dingen die op zijn.

 

Bouw een restjes dag in

Bij het plannen van een week- of maandmenu bouw ik meestal een restjesdag in. Dat betekent dat ik ongeveer 1x per week geen menu in plan, maar iets maak van de restjes die we nog hebben. Dat voorkomt dat je dingen weg moet gooien. Wokschotels, hartige taarten en soepen zijn uitstekende maaltijden om restjes in te verwerken.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.