Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

HB90 Bootcamp

In een eerdere blogpost vertelde ik al eens hoe ik mijn kwartaalplanningen maak. Mijn methode is helemaal gebaseerd op de HB90 methode van Sarra Cannon. Omdat deze methode zoveel voor mij heeft betekend, en omdat haar HB90 Bootcamp aanstaande zondag van start gaat, wil ik er in deze blogpost nogmaals aandacht aan schenken.

Deze blogpost bevat affiliate links. Dit betekent dat ik een kleine vergoeding krijg als je voor de HB90 Bootcamp inschrijft via de links in deze blogpost. Dit brengt echter geen extra kosten voor jou mee. Ik gebruik deze affiliate links omdat ik een groot fan ben van Sarra en omdat haar HB90 Bootcamp mij zo ontzettend geholpen heeft bij het werken aan en verwezenlijken van mijn dromen. Datzelfde gun ik jou ook en ik denk dat de HB90 Bootcamp voor veel mensen een hele goede manier is om dit te bereiken. 

Wat is de HB90 methode?

De HB90 methode is een planningsmethode waarbij je een kwartaalplanning maakt. Je plant dus voor de komende 90 dagen (vandaar het getal 90 in de naam). Je gaat echter niet zomaar in het wilde weg al je ideeën en projecten inplannen. Je gaat eerst kijken naar je visie op de langere termijn. Waar wil je naartoe in je leven? Wat is daarvoor nodig? Welke stappen kun je daar nu voor ondernemen?

Als je dit alles helder hebt, bepaal je je doelen en ga je brainstormen wat je zou kunnen doen om je doelen te bereiken. Waarschijnlijk heb je, net als ik, uiteindelijk meer ideeën dan tijd. Je bepaalt daarom eerst je prioriteiten en vervolgens hoeveel tijd je daadwerkelijk hebt om aan je projecten uit te voeren. Vervolgens deel je die projecten op in taken. De taken kun je op een kanban bord plaatsen, zoals Sarra doet, of je gebruikt gewoon een lijst of een digitaal planningssysteem. Doe wat het beste bij je past en wat je voorkeur heeft. Het voordeel van een kanban bord is dat je ziet wat je nog moet doen en vooral wat je al gedaan hebt. Dit laatste werkt ontzettend motiverend.

 

Waarom werkt de HB90 methode?

Deze methode werkt omdat je realistisch leert plannen. Je gaat kijken naar hoeveel tijd je werkelijk hebt om aan je doelen te werken. Daardoor wordt de kans aanzienlijk groter dat je ook daadwerkelijk doet wat je je voorgenomen hebt. Dat motiveert en geeft zelfvertrouwen. Lukt het niet, omdat dingen langer duren dan je denkt of omdat je toch minder tijd had dan je dacht, dan kun je dat meenemen bij je planning in je volgende kwartaal. Je krijgt dus een steeds beter zicht op hoeveel tijd bepaalde taken daadwerkelijk kosten en je leert steeds realistischer plannen. Daarnaast werk je toe naar de dingen die je echt graag wilt bereiken en weet je waarom je aan bepaalde taken werkt. Dat motiveert enorm.

HB90 Bootcamp

Wat haal ik uit de HB90 methode?

Voor mij persoonlijk was de HB90 methode een eye-opener toen ik er echt mee aan de slag ging. Ik besefte dat ik een doel had, maar er niet aan werkte. Ik was gewoon heel hard bezig met doen wat er in het dagelijks leven zoal gedaan moest worden, en besteedde nauwelijks tijd aan de dingen die nodig waren om mijn doel te bereiken. Toen ik dat eenmaal duidelijk had, werd alles een stuk eenvoudiger. Ik begon blokken tijd opzij te zetten om aan mijn doel te werken en was zo gemotiveerd dat ik die tijd en energie er ook daadwerkelijk aan besteedde. Zo heb ik onder andere uiteindelijk mijn doel om fulltime aan Anita maakt Ruimte te werken bereikt. 

 

Hoe leer je de HB90 methode?

Je kunt op de Etsy Shop van Heart Breathings een van Sarra's planners downloaden, waarin de methode helemaal uitgelegd wordt. Ook heeft ze diverse video's op haar YouTube kanaal waarin ze laat zien hoe de methode werkt. Maar wil je echt aan de slag met deze methode, dan zou ik je de HB90 Bootcamp aanraden.

Ik had al een aantal keren met Sarra's planner gewerkt voordat ik de HB90 Bootcamp deed, maar ik begon pas echt stappen te maken nadat ik in december 2020 de HB90 Bootcamp had gevolgd. Het is de investering meer dan waard. In een week tijd (er komt elke dag een nieuwe les vrij), leert Sarra je haar systeem. Daarnaast is ze beschikbaar voor vragen en advies en is er een Facebook groep waar je ook tips en advies van medecursisten kunt krijgen. Bovendien blijf je ook na die week toegang houden tot de cursus. Je kunt er dus langer over doen als je meer tijd nodig hebt. Maar je kunt ook elk kwartaal de lessen opnieuw bekijken. Iets wat ik altijd doe, om zo weer helemaal fris in het planningssysteem te komen (en om te voorkomen dat ik toch weer teveel ga inplannen). Wil jij ook eindelijk wel eens echt vooruitgang boeken in het toewerken naar je doelen en je dromen? Dan zou ik zeker kiezen voor de HB90 Bootcamp. Je kunt je voor de planning voor het volgende kwartaal (april-juni) tot 13 maart inschrijven. Aarzel dus niet te lang als je dit planningssysteem wilt leren toepassen. De volgende mogelijkheid is pas weer in juni.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

Het is de laatste maandag van de maand. In het weekend ging ik op de valreep nog even mijn voorraadkastje opruimen voor de opruimbingo. En vandaag is natuurlijk de trekking voor de nummers voor deze maand. Dit zijn de nummers 22 en 14. Voor mij betekent dit een doos met papierrestjes (voor mijn hobbyprojecten) en de lade onderin mijn kledingkast opruimen. Hierover kun je volgende maand dus blogs verwachten. Wil je mijn complete lijst met opruimklusjes voor de opruimbingo zien en/of een uitleg hierover? Lees dan deze blogpost.

En nu naar het opruimen van mijn voorraadkastje.

 

Voorraadkastje opruimen

Het kastje heeft twee deurtjes. Op de foto hierboven zie je het bovenste en onderste gedeelte naast elkaar. Eigenlijk valt de rommel boven wel mee. Alleen al die flesjes met sauzen zijn onoverzichtelijk. Voor mij des te meer omdat het een voor mij hoge plank is (ik ben maar 1,65 m). Dit valt gelukkig vrij makkelijk op te lossen door ze in een bakje te zetten. Het bakje kun je er makkelijk uit halen, waarna je kunt pakken wat je nodig hebt en na gebruik is alles ook weer makkelijk terug te zetten. Ik ben een grote fan van dit soort bakjes en gebruik ze ook in de koelkast.

Het onderste gedeelte is wat rommeliger, ook al staat er niet heel veel in. Ook hier gebruik ik eenzelfde soort bakje en doe daar de bouillonblokjes en nog enkele losse verpakkingen, zoals de maïzena in. Verder is het een kwestie van een beetje reorganiseren en ook dit gedeelte van het kastje ziet er weer netjes uit.

Gerelateerde artikelen

De keuken opruimen 

- Een voorraadkast maken 

Keuken opruimen met de Konmari methode 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

 

 

Papieren opruimen

Ik heb een papieren archief dat niet zo heel groot is, maar dat wel af en toe een beetje onderhoud vergt. Als gevolg van de bingotrekking van deze maand voor de opruimbingo ging ik dan ook mijn papieren archief opruimen.

 

Indeling van mijn papieren archief

Mijn papieren archief bestaat uit twee delen. Het eerste deel is mijn vervaldagensysteem. Hierin zitten de papieren die ik in een bepaalde week nodig heb of moet verwerken. In dat systeem zitten alleen zaken die ik later nog nodig heb, dus daar hoef ik niks meer aan te doen. Ben je benieuwd hoe het vervaldagensysteem werkt, dan vind je daar in deze blogpost meer informatie over. 

Papieren opruimen

Opruimen van oude papieren in mijn archief

Achter het vervaldagensysteem zit het echte archief met daarin de papieren die bewaard moeten worden. Dit kunnen verzekeringspapieren zijn, maar ook bonnetjes of garantiebewijzen en alles wat verder nog belangrijk is. Omdat ik dit archief niet dagelijks en zelfs niet wekelijks gebruik, zit er soms nog verouderde informatie in. Bij het doorspitten van de mapjes kwam ik niet veel overbodige papieren tegen, maar toch konden er nog wel een aantal zaken weg. Zoals voorwaarden en informatie over een OV-abonnement dat ik niet meer heb en een aantal bonnen van spullen die niet meer in mijn bezit zijn. 

Om mijn archief bij te houden, heb ik het papieren archief opruimen als een jaarlijks terugkerende actie in mijn agenda staan. Zo weet ik dat het archief altijd up-to-date is, groeit het nooit uit tot een enorme berg papieren en is het ook niet zo heel veel werk om op te ruimen. 

Gerelateerde artikelen:

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.




Tijdens het opruimen ontdek je vaak dat je dat je teveel spullen hebt. Maar hoe weet je wanneer dat het geval is? Je vindt er hieronder alvast 10 tekenen die aangeven dat je teveel spullen hebt, hoewel er zeker meer dan tien te noemen zijn.



10 tekenen dat je teveel spullen hebt

  1. Schoonmaken kost enorm veel tijd omdat je voortdurend om dingen heen moet werken of spullen moet verplaatsen. Ook als je alleen maar om de dingen heen schoonmaakt, zal het je toch meer tijd kosten dan wanneer je een leeg oppervlak hebt schoon te maken. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een vensterbank waar je om de bloempotten heen stoft of een lege vensterbank. Heb je dus erg veel tijd nodig voor de gewone dagelijkse of wekelijkse schoonmaakklusjes, dan heb je hoogstwaarschijnlijk teveel spullen.
  2. Je lades gaan moeilijk dicht. Lades moeten makkelijk te openen en weer te sluiten zijn. Overvolle laden die moeilijk dicht gaan is een teken dat je teveel spullen hebt.
  3. Stapels op je vloer. Dit is vaak een teken dat je te weinig ruimte hebt in je kasten en lades  en dus teveel spullen hebt.
  4. Je betrapt jezelf erop dat je voortdurend nieuwe opbergsystemen koopt. Opbergsystemen zijn prima, maar als je steeds nieuwe nodig hebt omdat wat je op dit moment hebt niet meer voldoende is, heb je teveel spullen om op te bergen.
  5. Je koopt dingen die je al hebt omdat je ze niet meer kunt vinden. Je weet bijvoorbeeld dat je ergens nog batterijen hebt, alleen je weet niet waar ze liggen en koopt dus nieuwe.
  6. Er vallen dingen uit je kasten als je de deur opent. Je kast is in dit geval overvol en dat is een teken dat er teveel spullen in zitten.
  7. Je hebt dozen vol spullen op je zolder of in je garage of berging die je bewaart ‘voor het geval dat’. 
  8. Je hebt dingen die je nooit gebruikt. Kaarsen die in de kast liggen en die je nooit aansteekt, flessen doucheschuim die je nooit gebruikt omdat je liever een andere geur hebt, etc.
  9. Je moet spullen verplaatsen om je meubels te kunnen gebruiken. Je moet bijvoorbeeld stapeltjes verplaatsen om de eettafel te gebruiken of een stapel spullen opzij leggen om op een stoel te kunnen zitten.
  10. Je weet niet wat er onder je bed ligt opgeslagen.

Ben je na het lezen van dit blog tot de conclusie gekomen dat je ook teveel spullen hebt? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan niet alleen elke week mijn nieuwsbrief, maar kunt ook gratis de minicursus Opruimen downloaden.

Gerelateerde artikelen

- Waar komen al die spullen vandaan?

- Opruimen in kleine stapjes

- 22 dingen opruimen in 2022.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.

Teveel spullen

 

Opruimen met opruimbingo februari trekking

Het is de laatste dag van januari en hebben we in het kader van opruimen met opruimbingo nog maar een dag om de januari klussen af te maken. Het is ook nog eens de laatste maandag van de maand, en dus tijd voor een nieuwe trekking van de opruimbingo.

De trekking voor februari zijn de nummers: en 23.

Je ziet op de afbeelding hieronder de getrokken nummers in de gele vlakken staan. De zwarte vlakken met de witte cijfers zijn de getrokken nummers voor januari.

opruimen met opruimbingo

Wil je zelf meedoen of meer weten over hoe opruimen met opruimbingo werkt? Dan vind je in deze blogpost alle informatie. Je kunt natuurlijk nog steeds meedoen en op deze manier opruimen voor jezelf iets leuker maken.

 

Opruimen leuk maken met opruimbingo in januari

In januari ging ik aan de slag met de getrokken nummers 12 en 18. 

Nummer 12 was mijn printerkastje. In dit kastje bewaar ik cartridges, printerpapier en enkele kantoorartikelen. Dit kastje heeft drie laden en die waren in een kwartiertje opgeruimd.

opruimen ladekastje

Nummer 18 was veel meer werk. Dit was een schoenendoos vol oude aantekeningen en notities. Maar ook deze zijn inmiddels helemaal verwerkt. Vooral dankzij de opruimbingo dus, want dit was echt een klusje dat ik al een tijd voor me aan het uitschuiven was. 

opruimen aantekeningen

Verder opruimen in februari

Op mijn eigen bingokaart is nummer 1 het opruimen van de bovenste la van mijn archiefkast. In deze la zitten mijn lopende papieren archief en mijn weekmappen voor het vervaldagensysteem. Dit archief loop ik meestal een keer per jaar na.

Nummer 23 is het eerste voorraadkastje in de keuken (we hebben er twee). Het zijn eigenlijk badkamerkastjes die we ooit aangeschaft hebben omdat ze precies in onze keuken pasten. Deze wordt regelmatig leeggehaald en schoongemaakt, maar kan wel snel weer rommelig worden.

archief- en voorraadkast organiseren

Dit zijn dus de opruimprojecten waar ik in februari mee aan de slag ga.

 

Gerelateerde artikelen

- Printerkastje opruimen.

- Aantekeningen en notities opruimen.

- Opruimbingo 2022.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' leer ik je hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden. 

opruimbingo