Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

We zijn allemaal druk en we hebben altijd meer te doen dan dat we tijd beschikbaar hebben. Daarom vandaag 10 tips om tijd te besparen

Batch taken. Doe gelijksoortige dingen allemaal achter elkaar. Bijvoorbeeld telefoontjes plegen, archiveren, rekeningen betalen etc. Dit bespaart je de tijd die het je kost om te starten. Bovendien geeft de herhaling van de handeling je ook nog eens tijdsbesparing.

Bekijk je e-mail op vaste tijdstippen op de dag, liefst niet vaker dan 2 à 3x per dag (beetje afhankelijk van je functie). Elke keer je e-mail venster openen als je een nieuw berichtje binnen krijgt kost tijd. Daarnaast verlies je tijd doordat je uit je concentratie gehaald wordt en je je weer opnieuw moet focussen op wat je aan het doen was. Handel je e-mail daarom in batches (zie hier boven) af.

Beperk je social media gebruik. Zet een timer op je telefoon of gebruik een ordinaire kookwekker om te voorkomen dat je ongemerkt uren aan het doorklikken en liken bent.

Doe dingen tussendoor waar het kan. Ben je aan het koken, doe dan tussendoor even de afwas terwijl je wacht tot de aardappels koken, ruim de vaatwasser alvast in of check de koelkast op producten die over datum zijn. Dit spaart je later weer tijd.

Maak elke avond of elke ochtend een to do lijst. Met zo’n lijst heb je overzicht over wat je die dag allemaal moet doen en kun je snel aan de slag.

Ruim alles wat je gebruikt ook direct op. Dat bespaart je later een grote opruimronde.

Doe alles wat je minder dan twee minuten kost meteen. Dat bepaart je de tijd en moeite van het op je to do lijst zetten en je blijft niet zitten met een ellenlange lijst van dingen die je nog moet doen.

Besteed dingen uit. Huur een huishoudelijke hulp in voor de grote klussen in huis, laat je boodschappen thuis bezorgen of huur een oppas in zodat jij ongestoord een paar uurtjes thuis kunt werken.

Sla je wasgoed goed uit voor je het ophangt en laat was niet te lang in de droger zitten. Dat bespaart je later een hoop strijkwerk.

Zeg af en toe nee. Als je het al superdruk hebt, neem dan geen nieuwe klussen aan. Je moet misschien even over een drempel heen als je niet gewend bent nee te zeggen. Maar nadat je nee hebt gezegd zit je tenminste niet met het rottige gevoel dat je ja hebt gezegd tegen beter weten in, waarna je je gaat opvreten omdat je niet weet wanneer je de klus zou moeten doen.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.