Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Sommige dingen doe je niet dagelijks, maar bijvoorbeeld wekelijks. Om ze niet te vergeten en om uitstel te voorkomen, is het handig om ze op een vaste dag te doen. Kies bijvoorbeeld vaste dagen voor boodschappen doen, je administratie en bepaalde huishoudelijke klussen. Hieronder enkele voorbeelden.

Flylady geeft deze weekindeling op haar website:

  • Maandag – Weekly Home Blessing Hour (je huis schoonmaken, geen gedetailleerde klussen)
  • Dinsdag – Vrije dag
  • Woensdag – Bureautijd (menuplanning, boodschappenlijst)
  • Donderdag – Boodschappen
  • Vrijdag – Papierwerk en andere klusjes, datenight met je partner
  • Zaterdag – Familiedag, doe iets met het hele gezin
  • Zondag – relax, rust uit.

Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk om vaste taken op vaste dagen te doen. Zo noem ik de vrijdag Financial Friday omdat dat de dag is waarop ik altijd mijn administratie doe. Op zaterdag maak ik een back-up van mijn bestanden en handel ik klusjes die zijn blijven liggen af. Op zondag maak ik mijn week- en/of maandplanning, plan ik mijn weekmenu en bestel ik de boodschappen.

Mijn eigen week ziet er ongeveer zo uit:

  • Maandag – Plannen (indien niet op zondag gedaan), inhaaldag voor andere zaken die moeten gebeuren. Donkere was. Stofzuigen.
  • Dinsdag – Schrijven blogposts. Handdoeken wassen. Stoffen.
  • Woensdag – Filmen video’s, foto’s maken voor blog. Lichte was. Spiegelende oppervlakken schoon.
  • Donderdag – Editen video’s en foto’s. Overige was (wolwas, extra’s als badmatjes etc.). Prullenbakken legen, tijdschriftenmand opruimen.
  • Vrijdag – Administratie, uploaden blogposts. Bed verschonen. Beddegoed wassen.
  • Zaterdag – Back-up maken, klusjes.
  • Zondag – Weekmenu maken, boodschappen bestellen, plannen voor de komende week/maand (kan ook op maandag).

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.